Urmarind modelele Ski-Doo din lineup-ul 2016, se poate vedea ca orice pasionat de snowmobile isi poate gasi cea mai potrivita sanie cu cerintele sale, avand de ales intre modelele sport MXZ, ori modelele Grand Touring, modele utilitare sau hibride, ori modele de mountain adventuring.
Snowmobilele Expedition fac parte din categoria asa-numita backcountry utilitare, dar trebuie inteles faptul ca aceasta categorie combina intr-un mod perfect confortul dat de modelele touring cu versatilitatea unui model utilitar si cu capacitatile off-trail ale saniilor Renegade.
Modelul Expedition Xtreme cu motorul Rotax E-TEC de 800cc, dezvoltand 164 cp si senila de 154 inci (392,3 cm lungime cu un profil de 4,4 cm inaltime), cel mai agresiv exemplar al seriei Expedition, va fi pe placul rider-ilor care au nevoie sporadica de latura utilitara a snowmobilului, preferand-o pe cea inclinata spre sport si aventura. In schimb, Expedition LE satisface nevoia celor care au drumuri lungi de facut pe intinderile albe, au nevoie de companie si care simt uneori nevoia sa evadeze in aventura.
Snowmobilul Expedition LE a fost realizat in jurul sasiului excelent REV-XU (cu orientare utility) pe care altfel il are si Xtreme, cu o constructie usoara insa teribil de rezistenta si adaptata sarcinilor utilitare, plus un amplasament mai jos, intentionat pentru asigurarea flotarii peste zapada. LE poate fi considerat, de fapt, modelul cheie, de baza, care se impune in tot sezonul rece, indiferent de calitatatea si dimensiunile zapezii si de conditiile moto.
Modelul cel mai apreciat al seriei Expedition, apreciat in special pentru versatilitatea sa in raport cu puterea si ingineria mecanica este 2016 Ski-Doo Expedition 900 ACE LE. Trebuie mentionat ca familia Expedition numara trei variante de motorizare: nou refacutul model 1200 4-TEC, modelul 900 ACE cu motor cu racire cu lichid in patru timpi si cel mai popular model (din punct de vedere financiar, in special) 600 E-TEC in doi timpi. Motorul in patru timpi LE ofera snowmobilului pilotarea in trei moduri: Sport, Standard sau ECO (pentru economie de combustibil).
Ski-Doo Expedition 900 ACE, are deci un motor DOHC Rotax de calitate, cu control inteligent al clapetei de acceleratie (ITC-Intelligent Throttle Control), cilindree-ul de 899cc, care ofera 90 cp netezi, via eDrive2, varianta a doua adica, a patentului companiei. De asemenea, in situatia in care pilotul nu este familiarizat cu snowmobilul, in general, exista asa-zisa “learn-key”, un sistem care permite controlul pornirii de pe loc. In mod normal, atunci cand vine vorba de un vehicul tip powersport, evident ca cei mai multi chiar se leaga de putere. Si optiunea multora s-ar indrepta catre cei 115 cp ai versiunii 1200 4-TEC, insa de cand LE 900 ACE a adaugat o cutie de viteza cu doua viteze two-speed synchromesh, care salveaza greutatea saniei, castigand posibilitatea transportului de sarcini suplimentare in aceiasi parametri. Conceput si pus la punct de partenerii finlandezi de la Lynx, sistemul cu cutie de viteze a fost dezvoltat pentru tundra scandinava, unde s-a dovedit extrem de util in ultimele doua decenii. Cu functionarea intr-o treapta inferioara de viteza, transportul unei incarcaturi de lemne sau provizii nu afecteaza caracteristicilor tehnice initiale.
Si eficienta modelului 900 ACE nu se rezuma la atat, acesta are un consum excelent, de 13 litri la 100 km, ceea ce in lumea snowmobilelor reprezinta cu adevarat ceva deosebit. Nu exista explozii de acceleratie si incetiniri ca in cazul sportivelor MXZ, deoarece vizeaza intinderile plane si semi-plane, nu suisuri si coborasuri abrupte, asta e menirea unui Expedition 900 ACE. Mai mult, un comutator ajuta ca atunci cand snowmobilul parcurge suprafete neregulate, trunchiuri si resturi de copaci sau zone denivelate sa ruleze intr-un mod asa sportiv, pentru ca atunci cand se intra pe un traseu normal, clapeta sa fie lasata si tractiunea standard sau eco sa o inlocuiasca pe cea sport de dinainte. Nu e un mod de condus sport ca in cazul MXZ, ca exemplu extrem, insa isi face treaba pe orice nu arata a poteca cu zapada batatorita ori intindere plana.
Trebuie foarte bine inteles ca snowmobilul 2016 Ski-Doo Expedition 900 ACE LE reprezinta imaginea unui schior de fond, a unui biatlonist, in opozitie cu alte snowmobile imagini ale unor coboratori in probe alpine sau snowboard-eri. De aceea, nu trebuie picat in capcana “este o sanie grea, masiva, cu o senila de aproape patru metri si o latime de jumatate de metru si un profil larg, deschis” sau ca nu beneficiaza de un aport tehnologic, ingineresc de mare performanta. Cine intelege menirea acestui Expedition, va decoperi ce inginerie inteligenta ascund design-ul si partile mecanice, dar nu numai. Suspensia spate este in fapt veterana SC-5U articulata, dar imbunatatita, astfel ca articulatia se poate seta in functie atat de sarcina (pasager sau incarcatura de marfa), cat si de natura drumului, blocandu-se in pozitia in care tractiunea apare astfel optima. Noutatea modelului 2016 vine prin adaugarea suspensiei fata RAS2, cea mai noua versiune a uzinei, care are o geometrie a directiei reproiectata si contine componente mult mai usoare, ajutand astfel la manevrabilitate, agilitate si directie. Skiurile Pilot DS 2 de 1,04 m sunt cu distanta reglabila intre ele (975-1.018 mm).
Snowmobilul face parte din categoria two-up, adica sania poate transporta un pasager, pe langa pilot si asta in conditii confortabile pentru amandoi, iar drumurile lungi sunt parcurse cu dezinvoltura. Mai mult, specialistii BRP au gandit confortul in toate situatiile, pornind de la afundarea in sa pe o distanta de multi km, pana la conducerea in pozitia ridicat, scrutand orizontul. Saua modulara a pasagerului a fost plasata cu vreo 20 cm mai inalta fata de cea a pilotului, in plus manerele de sprijin ale mainii si de tinere au terminatia in forma de J, dovada ca ergonomia a fost una din preocuparile majore ale designerilor. Sub sei, un generos spatiu de depozitare ne reaminteste ca LE reprezinta o varianta cu tendinta utilitara.
Ca aparitie pe zapada, acest Expedition poate fi considerat o prezenta greoaie, diforma sau una robusta si rezistenta? E optiunea fiecaruia, in functie de imaginatia si orientarea fiecaruia, desi tendinta normala ar fi sa fie vorba doar de o infatisare solida, ceea ce e subliniata si de planurile curbate. Cu un bumper fata, ca si cum ar fi cromat si un rack metalic in spate, infatisarea generala este a unui transportator de iarna, care poate fi, la nevoie, chiar foarte rapid. De aceea, in partea din spate exista un spatiu numai bun sa fie atasata o cutie cargo, umplandu-se golul si conferindu-i un aer de expeditie arctica. Pentru care, de altfel, a si fost proiectat, pana la urma.
O alta dovada o reprezinta manerele incalzite atat ale ghidonului, pentru pilot, cat si ale barelor de sprijin al mainilor, pentru pasager, dar si parbrizul inalt de 59-60 cm menit sa protejeze de viscol si zapada direct in fata. Plus clapeta de acceleratie, de asemenea incalzita.
Altfel ca dotari, snowmobilul adaposteste un port de priza de 12 V, are un afisaj de bord digital, multifunctional, oferind toate datele si informatiile privind viteza, consum, nivel combustibil si multe altele, a fost dotat standard cu celebrul si extrem de eficientul sistem anti-furt patentat de BRP D.E.S.S., pornire electrica, oglinzi retrovizoare cu reglare electrica in varianta optionala si dispozitiv de remorcare.
Ce concluzie putem trage, deci? In 2016 Ski-Doo Expedition 900 ACE LE constructorul a reunit mostenirea Grand Touring, cu traditia scandinava backcountry a saniilor utilitare foarte versatile intr-un pachet al ingineriei asa cum numai BRP Ski-Doo poate sa imagineze si sa realizeze.
snowmobile, Ski-Doo, BRP,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”