ClickCease

Au mai ramas

0
0
ZILE
0
0
ORE
0
0
MINUTE
0
0
SECUNDE

pana la campania

Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP!


Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP!
  27.06.2016

Inainte de Marele Premiu al Olandei s-a lamurit definitiv si problema eleroanelor (sau a aripioarelor, cum mai sunt denumite) folosite in vederea sporirii aerodinamicii la motociclete din motomondial, mai exact, din 2017 acestea vor fi interzise cu desavarsire in toate trei clasele MotoGP.

Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP! - Ducati

Aceste aripioare/eleroane au fost o gaselnita a celor de la Ducati, care au gandit ca plasarea lor pe partea inferioara a carenajului din fata vor spori caracteristicile aerodinamice ale motocicletelor, sustinand ca asigura totodata stabilitatea anti-wheelie, dar cautand un spor de viteza, fireste. Ideea a fost imprumutata din Formula 1, unde aceste eleroane au un rol bine stabilit, insa utilizarea in MotoGP a starnit un val imens de critici, in special din partea echipelor rivale de fabrica. Dani Pedrosa a fost unul dintre cei mai vocali critici, in special dupa coliziunea avuta cu Andrea Dovizioso la inceputul sezonului, insa multi alti piloti au sustinut ca exista mari probleme la franari cauzate de turbulenta eleroanelor.

In Moto3 au fost interzise inca din acest sezon, urmand ca in Moto2 sa fie interzise incepand din sezonul 2017, iar despre MotoGP nu se vorbea decat atunci cand pilotii aveau ceva nemultumiri, parand ca organizatorii sunt de acord cu aceste aripioare, sub presiunea constructorilor. Odata cu introducerea software-ului unic al ECU, sistemele electronice ale diferitelor fabrici, care asigurau controlul anti-wheelie, au disparut in esenta, astfel ca Ducati a recurs la eleroane mult mai largi, dar si mai periculoase.

Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP! - 2017

Ca sa transfere responsabilitatea unei decizii ce ar fi putut deranja constructori importanti (adica Ducati, in special), organizatorii Dorna, IRTA si FIM au dat un ultimatum la intalnirea anterioara a Grand Prix Comission dinainte de etapa Mugello ca asociatia constructorilor MSMA sa gaseasca o solutie comuna si acceptabila. MSMA urma sa gaseasca o formula unica, cu impunerea unor dimensiuni maxime, standard, cu conditii de utilizare si alte aspecte, lucru care nu s-a intamplat, intr-un mod aproape firesc si de asteptat.

Principalele tabere reprezentate de Ducati, pe o pozitie pro-aripioare si de Honda, anti-aripioare, nu au ajuns la un numitor comun, daramite sa se mai ajunga la dimensiunile standard si celelalte reglementari, data fiind pozitia vehementa a celor de la Honda. Asta, cu toate ca Marquez a tot probat diferite tipuri de aripioare, declarandu-se indecis in privinta utilitatii sau inutilitatii acestora. Punctul forte asupra caruia s-a insistat in interzicerea eleroanelor a fost, fireste, siguranta. In situatia in care doi piloti se lupta cot la cot, existenta aripioarelor poate duce la situatii extrem de periculoase, asa cum s-a insistat si pe cateva capturi foto cu un eleron atingandu-l pe Pedrosa in mentionatul accident.

Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP! - 2017

In fata situatiei de profunda neintelegere a constructorilor, organizatorii au rasuflat usurat: pot interzice eleroanele fara a fi acuzati ca au impus cu forta si ca au luat o masura deloc pe placul unuia sau mai multor constructori majori. Asa ca, decizia a fost luata: in fata imposibilitatii stabilirii unor reglementari stricte, comune, ale fabricilor, eleroanele vor fi interzise din 2017 in toate cele trei clase MotoGP.

Daca se poate spune ca tabara Honda anti-aripioare a obtinut un succes, trebuie precizat ca acesta poate fi un succes vremelnic. Ducati a lansat o amenintare foarte serioasa: “La fel ca in Formula 1, vom analiza cu mare atentie viitoarele reguli. Fiecare cuvant poate fi foarte important, deoarece orice nu este interzis, va fi permis”, a afirmat Davide Tardozzi, unul dintre sefii Ducati. Deci o provocare directa si taioasa adresata celor care redacteaza regulile de interzicere a eleroanelor.

Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP! - Marquez

In orice caz, batalia pentru obtinerea unor avantaje prin aerodinamica, mecanica si orice alt aspect ramane deschisa intre fabrici, iar frustrarea Ducati e de inteles in conditiile in care aproape de jumatatea sezonului, pe pista inca nu reuseste sa confirme.


Din 2017 aripioarele/eleroanele interzise in cele trei clase MotoGP! - Marquez

Probabil ca Ducati va merge pe varianta eleroanelor cat mai sofisticate in acest rest de sezon ramas, iar in paralel vor incerca (alaturi si de alti constructori) sa dezvolte si sa aduca modificari majore carenajelor motocicletelor din MotoGP. Asta pana cand organizatorii se vor incumeta sa ia aceasta problema pe cont propriu si sa produca normative unice, asa cum s-a intamplat si in alte aspecte.

Tag-uri

motocicleta motogp, motocicleta honda, motocicleta yamaha, motocicleta suzuki,

© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate