Adevarata recunoastere a motocicletelor Jawa vine incepand cu anii ’50, cand incep sa fie produse modelele 353/354 (de 250cc si 350cc), 500 OHC, plus 50 Pionyr si Jawetta, mopede celebre, de asemenea, dotate cu o serie de inovatii de marca in acea epoca. Au urmat modele, de asemenea, de mare succes, precum Jawa 350 (634), 125, 100, in diferite versiuni, care au fost exportate in peste 120 de tari. In anii ’70-’80, motocicletele cehoslovace Jawa negre sau rosii erau o prezenta obisnuita pe plajele din California, pana in Noua Zeelanda, dovada a aprecierii de care se bucura acest brand.
Dupa caderea comunismului, urmata imediat de divizarea Cehoslovaciei in Cehia si Slovacia, productia de motociclete a scazut dramatic, cu toate ca au inceput sa fie dezvoltate modele mult mai puternice de 650 si chiar 1000 si 1200. In 1997 a fost creata o companie succesoare, denumita Jawa Moto.
Un capitol foarte important al existentei brandului Jawa il reprezinta prezenta in India. Din anii 1950 au fost importate primele modele, iar cererea foarte mare de pe piata indiana a determinat deschiderea unor fabrici pe plan local. Initial produse in Cehoslovacia si cu emblema CZ Jawa pe rezervor, modelele au inceput sa fie produse si rebranduite sub denumirea alternativa Jawa si Yezdi. In 1996 au fost inchise fabricile indiene, productia fiind sistata.
Pana acum... Mahindra, gigantul indian din industria constructiei de masini, despre care am scris ca e intr-o perioada de achizitii de brand-uri celebre, a semnat prin Classic Legends un acord exclusiv de licentiere cu producatorul ceh Jawa. Se intampla la cateva zile dupa ce Mahindra (prin aceasi companie Classic Legends) achizitiona si brandul britanic BSA, urmand ca sa lanseze noi produse pentru piata internationala.
Nu e vorba despre nici un zvon, ci e o declaratie oficiala a gigantului indian, astfel ca lucrurile sunt clare: Mahindra va aduce inapoi in India brandul Jawa, demarand productia in scurt timp. Jawa comercializeaza in prezent motociclete in doi timpi de 50cc, 125cc, 250cc si 650cc, plus celebrul bicilindric de 350cc, ramas tributar filosofiei originale de productie Jawa.
Mahindra a dezvaluit ca lansarea primelor produse va avea loc in aproximativ doi ani, insa nu au declarat daca modelele realizate in India vor fi motociclete cu totul noi sau vor fi aduse din patrimoniul existent al cehilor. Intentia principala, insa, ar fi ca modelele produse sa fie comercializate pe piata indiana si alte piete din Asia. Asta, spre deosebire de modelele BSA, pe care intentioneaza sa le vanda preponderent pe pietele internationale, evident vestice. Clarificarea a fost facuta cu ocazia acestui anunt. De asemenea, tot ce va produce Mahindra, pe baza acestor acorduri de licentiere, vor continua sa utilizeze numele de marca originale, BSA si Jawa.
Dincolo de orice speculatii si previziuni, devine foarte clar ca Mahindra digera foarte greu succesul enorm pe care il au conationalii de la Eicher Motors cu brandul Royal Enfield, cu modelele sale clasice, dar si cele integral noi, asa ca au pornit intr-o ofensiva puternica de contracarare a vanzarilor acestora prin relansarea unor branduri, pe vremuri emblematice. Iar aceste dispute comerciale nu pot decat sa bucure atat pe nostalgici, cat si pe cei tineri, amatori de motociclete neo-retro, ultima moda in domeniu.
motocicleta jawa, motocicleta mahindra, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”