Czysz a absolvit arhitectura cu specializarea design interior, fondand compania Architropolis, de pe urma caruia a facut multe milioane de dolari, avand un portofoliu de clienti de invidiat, precum Lenny Kravitz sau Cindy Crawford, insa adevarata sa vocatie a descoperit-o in design-ul de motociclete. Si nu orice fel, ci initial a pus la punct brand-ul Motoczysz concepand superbike-uri electrice de curse, cu care a dominat perioada de inceput a TT Zero, cursa de motociclete electrice din Isle of Man TT. Modelele de motociclete marca Motoczysz au castigat patru editii consecutive ale TT Zero, pilotate fiind in prima editie din 2010 de Mark Miller si apoi in 2011, 2012 si 2013 de Michael Rutter. Odata cu absenta din 2013, cand s-a si aflat de diagnosticarea cu cancer, producerea de motociclete Motoczysz a incetat.
Numai ca desi motocicletele electrice au adus Motoczysz in prim-plan, povestea a inceput cu mai multi ani in urma. Atunci cand, la inceputul mileniului MotoGP a facut trecerea de la prototipuri in doi timpi la cele cu motoare in patru timpi, Czysz a vazut o mare oportunitate de a dezvolta o serie de idei radicale in design-ul motocicletelor. La sfarsitul anului 2004, a fost gata primul prototip Motoczysz, o motocicleta cu specificatii GP uluitoare, cu un motor dement de 990cc cu patru cilindri. Concret, era vorba de o pereche de motoare parallel-twins, montate cap la cap si in josul motocicletei pe cadrul din fibra de carbon. Pistoanele au fost legate intre ele si filate in directii opuse, eliminand reactia cuplului si efectul giroscopic al motorului.
In cursul anului 2005, un al doilea design al unui motor marca Czysz aparuse, inca avand pistoane duble, dar cu cilindrii decalati. Denumit motorul Z-line, avea trei arbori cu came, cu prize de functionare intre camele de admisie centrala si cele doua came de evacuare laterale, fiind montat pe o motocicleta drastic revizuita. Cateva alte prototipuri au fost realizate si testate cu scopul de a intra in competitie, insa regulamentul acesteia a fost modificat, retrogradand motorul de la 990cc, la 800cc in 2007, dand peste cap toate planurile lui Czysz. Insa dezvoltarea a continuat si ideile au venit, astfel ca au inceput sa fie vandute versiuni superbike C1 catre public, alaturi de un sport bike de 600cc si o versiune cruiser, insa fara un mare succes, in termeni de vanzari.
Czysz nu s-a rezumat doar la motoare, considerand proiectarea de sasiuri o provocare cel putin la fel de incitanta. Inca de la inceput, motocicletele sale au avut incorporate cadre din fibra de carbon si furci lamelare cu glisoare ovale. Aceste furci au fost proiectate sa aiba flexibilitate laterala si rigiditate longitudinala, permitand sa se comporte perfect in mijlocul virajelor.
Din 2009 accentul s-a mutat catre motocicletele electrice, participand prima oara in cadrul TT Zero Isle of Man (denumita pe atunci TTXGP) cu o versiune electrica a C1, denumita E1pc, cu care a dominat cursa, dar n-a reusit sa o termine. In anii urmatori a dominat decisiv TT Zero (concurand cu Mugen Shinden si John McGuinness), iar in 2012 a devenit prima motocicleta electrica ce a depasit bariera celor 100 mile/h (161 km/h).
Michael Czysz a fost o adevarata personalitate, un om cu resurse imense de energie si pentru care nu exista cuvantul “imposibil”, vesnic nelinistit si in cautare de idei noi, poate nu mereu digerate de critici, insa pe care le apara vehement. Si de multe ori s-a dovedit ca a avut dreptate. Chiar daca din 2013 forta si inspiratia creatoare au intrat in declin, din cauza bolii, ramane in memoria iubitorilor de motociclete ca un pasionat creator si vizionar. RIP Czysz...
motocicleta,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”