O motocicleta este un vehicul motorizat cu 2 roti. Design-ul motocicletelor variaza pentru a se potrivi unei varietati de aplicatii: calatorii pe distante mari, naveta, cruising, sport si off-road. Motociclismul se refera la actiunea de a pilota o motocicleta si la activitati sociale asociate precum alaturarea unui club moto sau participarea la raliuri moto.
In 1894, Hildebrand & Wolfmuller a devenit prima motocicleta de serie si prima care a fost denumita "motocicleta". In 2014, primii trei producatori de motociclete la nivel global dupa volum erau Honda si Yamaha din Japonia si Hero MotoCorp din India.
In tarile in curs de dezvoltare, motocicletele sunt considerate un mijloc de transport utilitar datorita preturilor mai reduse si economiei de consum. Dintre toate motocicletele din lume, 58% se afla in regiunile Asia-Pacific si Asia de Sud si Est, excluzand Japonia, unde sunt prezente mai mult autovehicule.
Tipuri de motocicleteTermenul "motocicleta" are definitii legale diferite in functie de jurisdictie. Exista trei mari tipuri de motociclete: de strada (street), off-road si dual-purpose. In aceste tipuri, exista multe subtipuri de motociclete in functie de destinatia de utilizare si exista un omolog de curse pentru aproape fiecare tip, precum road racing si street sau motocross si dirt bikes.
Motocicletele de strada includ: cruisere, motociclete sport, scutere si mopede si multe alte tipuri. Motocicletele off-road includ multe subtipuri orientate catre competitii in off-road precum motocross si in majoritatea zonelor nu sunt omologate pentru circulatia pe drumurile publice. Motocicletele dual purpose, la fel ca si cele dual-sport, sunt proiectate sa ruleze off-road dar au si caracteristici care le permit sa ruleze pe drumurile publice.
Fiecare configuratie sau tip de motocicleta ofera fie un avantaj specializat fie capabilitati mai largi si fiecare design ofera o pozitie de pilotare diferita.
In unele tari, utilizarea de sei pentru pasageri este interzisa.
Scurta istorie
Experimente si inovatiePrimul motor cu combustie interna, alimentat cu petrol a fost de la Daimler Reitwagen. A fost proiectat si construit de inventatorii germani Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach in Bad Cannstatt, Germania, 1885. Acest vehicul a fost diferit de vehiculele pe 2 roti din acea vreme fiindca nu folosea principiile dinamice intalnite la cele dezvoltate in trecut. In loc, se baza pe principiul a 2 roti care ramaneau in pozitie dreapta la intoarceri.
Inventatorii si-au denumit inventia Reitwagen ("caleasca") si a fost proiectata ca o platforma de test pentru noul lor motor, mai degraba decat ca un prototip adevarat de vehicul.
Primul design comercial pentru un vehicul autopropulsat de tipul unei motociclete a fost unul pe 3 roti, numit Butler Petrol Cycle, conceput de Edward Butler in Anglia in 1884. El si-a expus planurile pentru acest vehicul la Stanley Cycle Show in Londra in 1884. Vehiculul a fost construit de Merryweather Fire Engine in Greenwich, in 1888.
Butler Petrol Cycle a fost un vehicul pe 3 roti, cu tractiunea pe roata spate propulsata de un motor de 5/8 cp (0.47 kW) cu o cilindree de 40cc, in 4 timpi, cu aprinderea pe magnetou inlocuita de o bobina si o baterie, cu carburator si directie Ackermann, toate acestea fiind de ultima generatie in acele vremuri. Motorul era racit cu lichid, cu un radiator deasupra rotii spate. Viteza era controlata prin intermediul unei manete de acceleratie. Modelul nu era prevazut cu sistem de franare - era oprit prin ridicarea si coborarea rotii spate folosind o maneta actionata de picior. Pilotul avea locul in partea frontala, intre roti. Cu toate ca tehnologia era moderna, proiectul nu a avut succes fiind Butler nu a reusit sa gaseasca suficiente resurse financiare si investitori.
Primele companii motoIn 1894, Hildebrand & Wolfmuller a devenit prima motocicleta de serie din lume si prima denumita "motocicleta" (in germana: Motorrad). Excelsior Motor Company, initial un producator de biciclete din Coventry, Anglia, a inceput productia primului sau model in 1896. Prima motocicleta de serie din SUA a fost Orient-Aster, construita de Charles Metz in 1898 la fabrica sa din Waltham, Massachusetts.
In vremurile timpurii ale istoriei motocicletelor, multi producatori de biciclete au adaptat design-urile lor sa acomodeze noile motoare cu combustie interna. Pe masura ce acestea au devenit din ce in ce mai puternice si design-ul lor a depasit originile de mici dimensiuni, numarul de producatori moto a crescut. Multi dintre inventatorii secolului XIX care au lucrat la primele motociclete au trecut mai departe la alte inventii. Daimler si Roper, de exemplu, s-au orientat catre dezvoltarea de automobile.
La sfarsitul secolului XIX, primele mari companii de productie moto in masa erau deja infiintate. In 1898, Triumph Motorcycles din Anglia a inceput productia si pana in 1903 ajunsesera deja la 500 de unitati. Alte companii britanice au fost Royal Enfield, Norton si Birmingham Small Arms Company care au inceput productia in 1899, 1902 si 1910. Indian a inceput productia in 1901 si Harley-Davidson a fost infiintata 2 ani mai tarziu. Pana la izbucnirea Primului Razboi Mondial, cel mai mare producator de motociclete din lume era Indian, cu un rulaj de peste 20000 de motociclete pe an.
Primul Razboi MondialIn timpul Primului Razboi Mondial, productia de motociclete a crescut intr-un efort de a mentine o comunicare eficienta cu trupele din linia intai. Mesagerii pe cai au fost inlocuiti cu mesageri pe motociclete care asigurau comunicarea, recunoasterea in teritoriu si care actionau ca politie militara. Compania americana Harley-Davidson si-a dedicat peste 50% din productie catre contracte militare pana la sfarsitul razboiului. Compania britanica Triumph Motorcycles a vandut peste 30000 de unitati Triumph Type H fortelor aliate in timpul razboiului. Modelul H in particular este privit de multi ca fiind fost prima "motocicleta moderna". Lansata in 1915, a fost echipata cu un motor de 550cc in 4 timpi cu o cutie de viteze cu 3 trepte si o transmisie pe curea. A fost atat de popular in randul utilizatorilor incat a fost denumit "Trusty Triumph".
Perioada postbelicaPana in 1920, Harley-Davidson era cel mai mare producator de motociclete, cu o retea de dealeri care se extindea in 67 de tari. Pana la inceputul anilor 1930, DKW din Germania a preluat conducerea ca cel mai mare producator. In anii 1950, au aparut noi schimbari majore in design-ul general al motocicletelor. NSU si Moto Guzzi erau in fruntea eforturilor de dezvoltare, ambele companii aducand design-uri foarte radicale si cu mult inaintea vremurilor lor. Moto Guzzi producea modele foarte competitive si, pana in 1957, aproape toate cursele Grand Prix erau castigate de motociclete cu un design imprumutat de la Moto Guzzi. In anul urmator, 1958, modelele cu carena complet inchisa au fost interzise in curse de catre FIM in lumina noilor descoperiri in materie de siguranta. Din anii 1960 pana in '90, la nivel mondial au fost populare motocicletele mici in 2 timpi.
In zilele noastreIn secolul XXI, industria motocicletelor este in principal dominata de companiile chineze si japoneze. Pe langa modelele de mare capacitate, exista o piata mare si pentru cele mici (cu cilindree mai mica de 300cc), concentrata in special in tarile asiatice ai africane si produse in China si India. Un exemplu japonez este Honda Super Cub 1958, care a devenit vehiculul cu cele mai mari vanzari din toate timpurile, cu 60.000.000 de unitati produse pana in aprilie 2008. Astazi, aceasta zona este dominata in principal de companii indiene precum Hero MotoCorp, care este cel mai mare producator de motociclete din lume. Modelul Hero Splendor s-a vandut in peste 8.5 milioane de unitati pana acum. Alti mari producatori sunt Bajaj si TVS Motors.
Cum sa pilotezi in siguranta o motocicleta - cateva sfaturi pentru incepatori1. Beneficiaza de instruire in prealabil - exista scoli de motociclisti in toata tara. Majoritatea nu costa foarte mult si poti invata bazele, precum tehnici de acceleratie, controlul ambreiajului si franei, echilibrul etc, apoi obtine permisul categoria A care iti este necesar sa conduci pe drumurile publice.
2. Piloteaza cu maxima atentie - soferii auto se uita dupa obiecte in miscare de talia autovehiculelor si camioanelor. O motocicleta este mult mai mica si s-ar putea sa nu fie observata de catre anumiti soferi. Si, de vreme ce multe masini au farurile aprinse tot timpul, nici macar farul motocicletei nu o va scoate prea mult in evidenta pe sosea. Nu presupune niciodata ca ceilalti soferi te vad si intodeauna presupune ca soferii vor face ceva imprevizibil. Fii pregatit.
3. Uita-te cat mai departe pe drum posibil - acest sfat este complementar paragrafului precedent. Cei mai buni rideri nu vor sa fie luati prin surprindere, asa ca anticipeaza. Pot vedea un camion parcat la capatul unei strazi adiacente si vira la stanga cu mult inainte de camion. Pot vedea masini asteptand la o intersectie si frana cu mult timp inainte de aceasta. Si, de asemenea, ruleaza putin mai rapid decat restul traficului pentru a evita punctele cu vizibilitate zero. Pe scurt, anticipeaza. Cei mai buni rideri sunt cei care ruleaza lin si isi pozitioneaza constant motocicleta in cel mai putin riscant loc.
4. Poarta o casca - nimic nu iti va proteja craniul daca il lovesti de un copac la 100 km/h. Castile sunt proiectate sa iti protejeze capul de impactul si zgarieturile provocate de o cadere de la inaltime normala si la o viteza normala. Cu toate acestea, probabil ati vazut rideri pilotand doar cu o sapca sau un batic pe cap. Asta nu inseamna sa fii la moda, inseamna sa iti asumi riscuri inutile. Siguranta inainte de toate, poarta o casca si piloteaza prudent.
5. Poarta echipamentul de protectie - protejeaza-ti corpul cu o geaca, pantaloni, cizme si manusi de fiecare data cand pilotezi. Exista geci moto pe piata care ofera o ventilatie aproape la fel de buna ca a unui tricou si, cu toate acestea, te protejeaza in cazul unei cazaturi. Jeansii nu sunt cea mai buna varianta in cazul unei cazaturi insa te protejeaza mult mai bine decat pantalonii scurti. Iar incaltamintea ta trebuie neaparat sa aiba sireturi pentru a fi bine fixata pe picioare. Cizmele moto sunt recomandate intrucat iti protejeaza glezna.
6. Exerseaza - pe o suprafata potrivita, o motocicleta va opri mai repede decat orice masina daca stii cum sa folosesti eficient franele. Gaseste un spatiu liber si exerseaza opriri de la 40 km/h sau mai mult. Unele modele au ABS, majoritatea nu, asa ca exercitiul este de importanta majora atunci cand vine vorba de opriri bruste in siguranta. Si tine minte: frana fata contribuie mult mai mult la o oprire rapida decat cea spate.
7. Intretine-ti motocicleta - nu vorbim de practici deosebit de complexe sau de mecanica avansata, vorbim de lucrurile simple: anvelopele sa fie in stare buna si sa aiba o presiune optima, uleiul, farurile, reglajul lantului si altele. Toate acestea contribuie la siguranta ta.
8. Nu incerca sa-ti impresionezi pasagerul - nici nu este recomandat sa mergi cu un pasager pana cand nu esti complet confortabil pe sosea de unul singur. Un pasager schimba drastic caracteristicile de rulare si control ale unei motociclete. Parcurge niste distante mai scurte cu viteza mai mica cu un pasager pentru a te obisnui cu noile tendinte ale motocicletei tale. Si niciodata nu ceda tentatiei de a-ti impresiona pasagerul aratandu-i cat este de rapida motocicleta ta.
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”