Aceasta tehnologie va permite dezvoltarea unui sistem de dialog in limbaj natural intre motociclist si motocicleta sa, urmarea fiind adaptarea acesteia la un nivel personal de pilotare, bazat pe stil, experienta si calificare.
Kawasaki explica modul in care va functiona Rideology: “Rideology = forta si bunatate, utilizate pentru a coexista si functiona intr-un mod ideal, care sa fie o provocare pentru toate posibilitatile, exploatate sub forma ‘rulare’ (run) – RIDE ‘bunatate’ (good) – IDEOLOGY”. Nu suntem foarte siguri ca am inteles ce inseamna aceasta declaratie, in sensul ca nu am descoperit vreun sens concret, insa intr-o traducere foarte libera ar insemna ca motocicleta s-ar subordona cumva stilului pilotului. Mai concret, probabil ca ar fi vorba despre aspecte precum sensibilitatea acceleratiei sau a franei. A, Kawasaki mai precizeaza si ca inteligenta artificiala “va da o personalitate distincta fiecarei motociclete”, ceea ce mai lumineaza putin comunicatul.
Acelasi comunicat nu face insa lumina despre modalitatea concreta de purtare a dialogului pilot – motocicleta, insa probabil ca ar fi vorba despre o conexiune tip Bluetooth intre un microfon/casca si calculatoarele motorului si celorlalte sisteme.
Inteligenta artificiala nu reprezinta o noutate in domeniul motocicletelor, ultimul exemplu, cel mai relevant, constituindu-l Yamaha Motobot, prezentat toamna trecuta in salonul international EICMA de la Milano. Ideea din spatele acestui Motobot a fost ca inteligenta artificiala sa intre in conexiune cu toate sistemele existente pe motocicleta (se preciza ca orice motocicleta) si sa culeaga informatiile de toate tipurile in vederea determinarii unei conduite de pilotaj. Aceste informatii urmeaza sa fie procesate si utilizate pentru dezvoltarea viitoare a motocicletelor. Subsidiar, s-a prevazut ca Motobot-ul sa determine sistemele de pe motocicleta, astfel incat in situatii de urgenta, sa poata prelua controlul total pentru siguranta pilotului. Yamaha Motobot, intr-o forma utilizata pe scara larga, ar urma sa fie dezvoltat in urmatorul deceniu.
In principiu, Kawasaki Rideology (la fel ca si Yamaha Motobot) si-ar gasi utilitatea in special in privinta tinerilor si incepatorilor, care se afla la inceputul descifrarii tainelor pilotarii de motociclete. Sau in situatii in care exista deja aplicatii de blocare a sistemelor si vehiculul nu porneste, atunci cand sunt depistati aburi de alcool in proximitate.
Cu siguranta, insa, alta e problema: de ce ar trebui sa fie dezvoltata inteligenta artificiala in sisteme de pilotaj, cand mult mai importanta ar fi dezvoltarea inteligentei reale la conducatorii auto/pilotii moto? AI-ul duce la o abdicare treptata la responsabilitatea de a conduce un mijloc de transport pe drumurile publice si acest lucru e necesar in unele privinte (sistemele de franare de urgenta, controlul tractiunii etc.), insa in altele se ajunge la situatii in care o anomalie tehnica, punctual sau in retea, pot face mai mult rau. Nu e o discutie pro- sau contra tehnologizarii, e vorba doar de o disparitie inclusiv a placerii de a pilota singur, dupa capacitati si posibilitati, ceea ce poate aliena si mai mult omul modern.
motocicleta yamaha motobot, motocicleta kawasaki rideology, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”