Zilele trecute, seful R&D (research & development - cercetare si dezvoltare) al firmei germane, Kark Viktor Schaller a confirmat oficial ca BMW lucreaza asupra tehologiei hi-tech de realizare a sasiurilor de motociclete pe baza de fibra de carbon. fiind una dintre preocuparile de baza ale constructorului bavarez, divizia de cercetare - dezvoltare.
In trecut, BMW a investit zeci de milioane de euro in dezvoltarea tehnologiei bazata pe fibra de carbon in privinta automobilelor produse, iar cu atat mai mult, a achizitionat o companie specializata in producerea si implementarea fibrei de carbon pe modelele de masini (in prezent regasindu-se pe modelele inovatoare i3 si i8), cautandu-se astfel variante super-usoare, sigure si rezistente in acest domeniu.
Si cum mereu producatorul german nu s-a ferit sa foloseasca in privinta motocicletelor tehnologii utilizate in constructia de automobile, ca un pas logic si firesc urmeaza aplicarea tehnologiei fibrei de carbon si la realizarea motocicletelor, dupa cum de altfel a confirmat si Schaller. In plus, el a afirmat: "Nu e vorba de o simpla inlocuire a componentelor din aluminiu cu unele din fibra de carbon. Materialul are un comportament foarte diferit si e necesara regandirea proiectarii motocicletelor din start".
In general, fibra de carbon a aparut in privinta motocicletelor cel mai des pe modelele concept sau cele customizate, motivul principal al evitarii acesteia in modelele de productie fiind costurile mult mai mari, regasite in pretul final, ulterior. Insa, pe de alta parte, tehnologia fibrei de carbon a ridicat o problema cheie, mult mai importanta, deoarece ofera o perspectiva de mult mai mare acuratete in urma unor accidente. La o analiza cu raze X (caci de obicei problemele nu sunt vizibile cu ochiul liber), se poate confirma existenta unor fisuri capilare fine in fibra de carbon, dupa un accident, dar e o procedura costisitoare si anevoioasa. Si consecintele sunt variate, dupa cum se poate deduce.
Insa Schaller a declarat in privinta asta: "In testarile si evaluarile noastre s-a dovedit ca fibra de carbon are calitati deosebite si surprinzatoare. Am descoperit in anumite circumstante ca fibra de carbon e mult mai puternica si rezistenta la accidente decat ne inchipuiam". Deci, cu alte cuvinte, rezistenta ridicata, dar cu un pret mai ridicat, posibilitate de investigare mai riguroasa, dar tot cu costuri apreciabile.
Brevetele BMW surprinse anul trecut erau structurate pe trei concepte diferite: un cadru din fibra de carbon destinat motocicletelor sport, precum S1000RR, un al doilea spalier ca design universal pentru majoritatea motocicletelor (desi in brevet era exemplificat pe un model R1200GS) si un al treilea axat pe structura interna a sasiului.
Schaller a explicat ca, dintre toate brevetele depuse de BMW in intreaga lume, aproximativ jumatate vizeaza direct un fel de versiune de productie. Procedura de elaborare si depunere a brevetelor este, in primul rand, foarte costisitoare, asa ca BMW a incercat sa se axeze numai pe brevetele privind tehnologia care are cele mai mari sanse sa intre in productie. "Noi nu putem depune documentatie pentru a obtine brevetele avand ca obiect orice ne trece prin cap, cu sau fara aplicabilitate ulterioara concreta, deoarece procedura este foarte scumpa. Insa incercam sa ducem inainte munca inginerilor nostri astfel incat sa acoperim minim 50% din ceea ce ar merge mai departe in productie", a afirmat Karl Schaller.
Ramane de vazut in ce masura fibra de carbon va renta din punct de vedere al pretului final al unei motociclete pe care s-a implementat aceasta tehnologie si cum se va evita un blocaj cauzat de un pret ridicat. In industria auto, tinta de vanzari a fost stabilita pentru anul 2016, in conditiile in care automobilele electrice i3 si cele hibride i8 (care au cockpit-ul integral din fibra de carbon), plus noua 7-Serie (cu celule din fibra de carbon in jurul pasagerilor) se asteapta sa fie vandute in numar de 100.000 din totalul de productie prognozat la 2 milioane de unitati. Este un obiectiv destul de realist pentru BMW, iar odata atins, costurile de productie vor putea fi reduse. Iar in privinta motocicletelor, la fel, vanzarile (in continua crestere de 5 ani incoace) au puterea de a determina noua orientare in privinta tehnologiei fibrei de carbon.
motocicleta bmw, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”