Stim ca astfel de stiri cu caracter financiar nu sunt cele mai apreciate si usor de digerat de cititori, mai cu seama ca privesc situatii de peste ocean, insa exista cateva aspecte interesante la mijloc, demne de mentionat, din care cel mai important ar fi ca istoria se repeta cu emblematicul brand american si ca, apoi, astfel de situatii au de obicei urmari in industria moto.
De unde au pornit zvonurile si s-a consolidat stirea? Intr-un raport al uneia dintre cele mai mari firme de capital privat din lume, KKR, cu aproximativ 126 de miliarde de dolari in active administrate, apar informatii cu privire la o eventuala preluare a Harley-Davidson. Ca o paranteza, KKR si-a consolidat renumele pe piata financiara prin efectuarea unor preluari de indatorare a capitalului asupra companiilor vulnerabile. Se pare ca, potrivit zvonurilor, KKR va face o oferta de cumparare a actiunilor Harley-Davidson la o valoare de 65 de dolari bucata, aceasta reprezentand o prima de 35% peste pretul curent al unei actiuni, ceea ce inseamna o umflare artificiala a pretului actiunilor, cu o finalitate inca nedezvaluita.
Ce presupune asta? Daca va avea succes (si numai daca, deoarece o sa vedem imediat de ce exista acest mare ‘daca’), KKR ar putea deveni noul proprietar al Harley-Davidson sau cel putin potentialul actionar majoritar, ceea ce ar insemna si controlul asupra brand-ului moto cel mai notoriu al SUA. De asemnea, Harley-Davidson ar putea deveni o companie privata, determinand astfel o modificare fundamentala in planul de afaceri, functionarea companiei in toate aspectele si fireste, stabilirea altor prioritati.
Intreaga premisa din spatele unui LBO (leveraged buyout), adica preluarea unei firme de catre alta care si-a procurat capitalul necesar prin imprumut garantat cu activele firmei preluate, este faptul ca societatea de capital privat care achizitioneaza – KKR – considera ca societatea-tinta – Harley-Davidson – se afla intr-un moment de subevaluare, cauzata de o serie de motive precum incertitudinea de piata, conducere slaba si neinspirata, acces la capital samd.
Astfel, preluarea unei companii de catre KKR ar urma sa repare strategia de afaceri, determinand ramanerea pe piata. Ulterior, exista cateva scenarii: vinde compania altei companii, o relisteaza pe bursa sau o pastreaza pentru sine (vizand incasarea dividendelor), acest din urma scenariu fiind cel mai rar intalnit, desi s-a intamplat.
Vorbeam mai sus despre un mare ‘daca’, mai exact “daca preluarea ostila ar avea loc si KKR devine noul actionar majoritar”. Pai e foarte simplu: inapoi in timp, cu sase ani in urma. Apare un zvon identic, cu actorii identici celui din prezent. KKR va prelua Harley-Davidson. Wall Street intra in fibrilatii, bursa o ia razna, actiunile cresc si Harley-Davidson Inc. HOG incaseaza niste sume tare frumusele.
Rezultatul? Nici o preluare, insa e adevarat, a existat o investigatie si o ancheta a USS Securities Exchange Comission (echivalentul Comisiei de Valori Mobiliare din SUA) cu privire la o posibila manipulare a preturilor actiunilor. Nu au existat insa indicii de ilegalitati si totul s-a terminat in coada de peste.
S-ar putea repeta scenariul? E greu de spus. Actiunile Harley-Davidson nu s-au simtit deloc bine in ultimii doi ani, fara insa sa ajunga la nivelul dramatic din 2010. Rapoartele vanzarilor din ultima (lunga) perioada nu arata nici ele imbucurator, se spune ca mai ales din cauza fostului CEO Keith Wandell. Profilul general rezultat al companiei arata ca aceasta e intr-o zona mediocra spre slaba.
Piata moto s-a dezghetat aproape complet, portofelele incep, pe ansamblu, sa aiba consistenta. Numai ca Harley-Davidson, in acest moment, arata destul de neatractiva chiar si pentru un investitor precum KKR. Lucruri importante trebuie sa se intample cu compania si aceste lucruri ar trebui sa fie radicale, nu mai merge cu jumatate de masura. Aproape toata lumea s-a dumirit asupra anomaliei de piata, care inseamna Harley-Davidson: compania vinde datorita brand-ului aproape exclusiv, nu pe calitatile produselor, iar batalia in multe segmente a fost deja transata de rivali, precum Indian.
Exista insa perspective in viitor, dupa numirea lui Matt Levitch in funcita de CEO, care incearca sa decanteze si consolideze o echipa serioasa care sa lucreze pentru noi modele mai actuale si mai interesante. Levitch a inceput sa renunte la balasturi, mai ales cele netraditionale, cum ar fi proiectul LiveWire cu motociclete electrice, amanat dupa 2020 si constientizeaza ca problemele companiei sunt intr-adevar majore si risca o penalizare severa din partea pietei, daca nu improspateaza si adapteaza productia.
Asadar, inainte de a face orice speculatie cu privire la ultimele zvonuri, trebuie intelese toate aceste aspecte, abia ulterior sa se judece daca e vorba de inca o manevra artificiala si la limita legii de resuscitare a unui muribund sau chiar e nevoie de metode radicale pentru a readuce faima si calitatea motocicletelor Harley-Davidson pe piata, in finalul deceniului doi al secolului XXI.
motocicleta harley davidson, motocicleta electrica, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”