Trebuie spus ca un astfel de sistem nu e o noutate (conceptul sau, adica), exista unul similar chiar al Honda existent pe multe dintre modelele 2017 de automobile, insa in acest caz se refera clar la aplicarea tehnologiei vehiculelor cu doua roti. Exista dezvoltate, fie in cadrul altor producatori importanti, fie independent, in startup-uri, sisteme similare, fara a fi avansate si a oferi exact ce trebuie. Inca.
Pe automobilele Honda, Collision Mitigation Braking System (CMBS) – sistemul de atenuare a coliziunilor prin franare, reprezinta practic o combinatie dintre un radar milimeter-wave si o camera, care determina potentiale coliziuni frontale, iar in cazul in care pericolul este iminent, franele se actioneaza automat, independent de orice interventie a soferului.
In cazul motocicletelor, brevetul arata ca sistemul utilizat are un set-up similar. Daca sistemul determina ca ar exista o potentiala coliziune frontala, va transmite un avertisment pilotului, iar daca reactia sa intarzie, acest sistem aplica diferite trepte de franare automata. Chiar daca deocamdata functioneaza numai in privinta eventualelor coliziuni frontale, cele laterale sau din spate nefiind monitorizate, spune ca poate oferi totusi pilotului o mai mare sansa de a lua masurile necesare. Si, subliniaza japonezii, primordial ramane totusi pilotatul cu viteza redusa, ce reduce gravitatea accidentelor.
Sistemul pentru motociclete are insa niste particularitati, deoarece o franare de urgenta automata care nu are loc in anumite limite optime, poate proiecta pilotul si accidentarea sa fie in continuare cu un mare grad de gravitate. De aceea, atunci cand a fost detectat potentialul de coliziune, sistemul verifica daca pilotul a inceput aplicarea franelor. In acest caz, CMBS asigura presiune suplimentara de franare, pastrand un raport optim franare fata/spate, ca pilotul sa simta aceasta franare naturala. Insa in cazul in care pilotul nu a reactionat, sistemul activeaza intai frana spate, evitandu-se saltul peste motocicleta, apoi calculeaza instantaneu coeficientul de frecare al suprafetei drumului, pentru a stabili limitele de franare. In situatia in care frana spate atinge limita de blocare, sistemul trece la marirea presiunii in franele fata. Si sistemul tot calculeaza si ia decizii, pana cand motocicleta s-a oprit sau obstacolul din fata nu mai prezinta o amenintare.
Important de retinut e faptul ca sistemul a fost gandit sa functioneze atat la frana in deplasare lineara, cat si la franarea in viraje. Dar cum am aratat, sistemul e departe de a fi perfect si infailibil, in conditiile in care foarte multe accidente cu motociclisti au loc in urma unor impacturi laterale. Sigur, in acest caz, datele sunt mult modificate, deoarece franarea nu ar rezolva un mare lucru, iar activarea sistemului la orice intersectie, unde apar din lateral fie o masina, fie un pieton, fie altceva, ar transforma deplasarea cel putin urbana intr-un cosmar. Insa vestea buna este ca exista si alte sisteme de prevenire dezvoltate, la aceasta ora, care combinate ar putea duce nu neaparat la eradicarea evenimentelor de trafic neplacute, dar macar la micsorarea numarului si gravitatii lor.
E de asteptat ca Honda sa dezvolte sistemul sau pana la a-l face apt de implementare in modelele de productie, deci daca toate lucrurile merg bine, n-ar fi exclus ca pana la sfarsitul acestui deceniu sa beneficieze toate modelele de ingenioasa tehnologie.
motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”