Inceputurile ATV-ului, ca vehicul pe 4 roti, au loc in 1897 in Marea Britanie cand R.W .Smith de la Royal Enfield a construit un cvadricilu , o bicicleta simpla cu 4 roti propulsata de un motor frantuzesc amplasat sub sa intre rotile posterioare.
In urmatorii 2 ani au fost aduse mai multe inbunatatiri iar in 1900 un cvadricilu Royal Enfield a terminat cursa de 1000 de mile organizata de Automobil Club din Marea Britanie. Vehiculul Enfield a obtinut medalia de argint.
Cu toate acestea pana in anii ’60 nu s-a mai incumetat nimeni sa produca vehicule de acest gen cand au inceput sa apara vehicule anfibii pe 6 si 8 roti capabile sa traverseze mlastini sau ape , echipate cu anvelope de joasa presiune si fara suspensie.
ATV-urile (ALL TERRAIN VEHICLE), asa cum le stim dupa denumirea de astazi , au avut inceputul modest in regiunile muntoase ale Japoniei. Drumurile de munte pline de noroi erau dificile sau imposibile pentru vehiculele conventionale din acea perioada. Japonezii de la Honda, care au un spirit inventiv bogat, in 1967 au creat ATV-ul cu trei roti. Acest vehicul a facut minuni fiind un cal de povara mai mic si mai ieftin decat vehiculele pe care le foloseau pana la aparitia lui.
Japonezii nu s-au oprit aici si realizand ca aceste vehicule ar avea o piata de desfacere enorma in America, in 1970 Honda primul sau model, US90, un ATV cu un motor de 7 cai putere care la acea ora se vindea cu 595 dolari americani. Acesta s-a dovedit a fi un success comercial datorita utilitatii lui. Atuurile sale erau pretul de achizitie raportat la masinile pe care le inlocuia in munca la care era pus, consumul scazut care la acea ora era important datorita crizei petroliere, posibilitatea folosirii sale pe toata durata anului spre deosebire de motociclete, putea fi folosit de oricine avea cunostinte minime in a conduce un vehicul si nu in ultimul rand imaginea sa in contextul acelor vremuri cand motociclistii aveau o imagine de raufacatori organizati in bande.
- 1975: Honda imbunatateste jantele si anvelopele facandu-le mai putin vulnerabile la perforatii
- 1979: Yamaha introduce primul sau ATV , modelul YT125
- 1981: Honda introduce primul motor de inalta performanta pe ATV preluat de la motocicletele de cross
- 1982: Suzuki introduce primul sau ATV acesta fiind si primul pe 4 roti, modelul QuadRunner LT125. Acesta avea kilometraj, cutie de viteze cu 5 trepte si marsarier si era un model recreational pentru incepatori
- 1984: Yamaha si Honda pun in vanzare modele pe patru roti
- 1985: Polaris Industries devine prima companie din America de Nord care intra in afacerile cu ATV-uri si introduce tehnologii preluate de la snowmobile, cum ar fi transmisia automata inlocuind astfel transmisia manuala. In acelasi an Kawasaki ofera primul ATV, Suzuki introduce primul sau ATV de inalta performanta pe 4 roti, modelul LT250R QuadRacer. Acesta avea o suspensie performanta cu cursa lunga, un motor in 2 cilindri in 2 timpi, cutie manuala cu 5 trepte pentru modelele 85-86 si cu 6 trepte pentru modelele 87-92. A fost un ATV construit exclusiv pentru competitii.
- 1986: Honda raspunde cu modelul FourTrax TRX250r si Kawasaki cu Tecate-4 250
- 1987: Polaris imbunatateste franele si introduce cuplarea automata a tractiunii integrale. Yamaha introduce modelul Banshee 350 cu un motor in 2 cilindri racit cu apa preluat de pe motocicleta RD35LC . Mai greu si mai putin manevrabil in noroi acest model devine popular in cursele pe dunele de nisip datorita puterii de care este capabil. Acesta ramane in productie pana in 2006. La scurt timp, in acelasi an Suzuki lanseaza LT500r QuadRacer. Acest model care era propulsat de un motor de 500cc in 2 timpi cu o transmisie manuala cu 5 trepte si-a castigat porecla de Quadzilla datorita vitezei maxime care o dezvolta si dimensiunilor sale. Productia acestuia inceteaza dupa 4 ani.
- 1988: Producatorii de ATV-uri cad de accord sa inceteze productia modelelor pe 3 roti in urma sesizarilor guvernului American referitoare la siguranta si producatorii lanseaza programe de instruire a clientilor
- 1989: Kawasaki introduce primul sau model cu tractiune integrala, Bayou300 4x4
- 1993: Kawasaki lanseaza motorul de 400cc
- 1995: Arctic Cat incepe productia de ATV-uri
- 1998: Bombardier incepe vanzarea de ATV-uri
- 2000: Honda introduce motorul de 500cc cu transmisie variabila continua
ATV-urile sunt impartite in 2 categorii:- modelele sportive care sunt construite in jurul performantei au primit denumirea de Quad-uri. Acestea au un centru de greutate scazut, greutate mica, putere mare, suspensii cu o cursa mare si sunt folosite in curse de Motocross, “Desert Racing” , “Wood racing”, Hill Climbing”, Ice Racing etc. Acestea pot atinge viteze de peste 170km/h.- ATV-urile utilitare au o greutate mai mare fiind echipate cu spatii pentru bagaje , tractiune integrala, sunt capabile sa tracteze si remorci si ating o viteza maxima in jurul a 130km/h.
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”