Stuart Garner, CEO-ul Norton si omul responsabil de ambitia de a readuce in lumea moto renumitul brand britanic, a afirmat ca atunci cand a cumparat compania a vrut sa realizeze motociclete moderne si remarcabile, atata doar ca a fost mereu vorba de buget si resursele necesare pentru proiectare, dezvoltare si expunere printr-o retea de vanzari.
Atunci cand se vorbea, inca de cinci-sase ani in urma de intentiile Norton de a dezvolta un superbike cu o platforma V4 in linie (s-a luat in calcul si un V5 sau un tricilindric), multi au crezut ca e vorba doar de un orgoliu imens al lui Garner, insa provocarea a fost prea mare si tentanta sa se plece de la o foaie alba. Foaie alba care a avut avantajul de a decide liber in ce directie sa fie abordata platforma, spre deosebire de “ingradirile” unui V-twin ca Ducati, un inline-four ca la japonezi sau un triplu, precum Triumph.
A urmat o alta provocare, geometria motocicletei, iar aici a intervenit Simon Skinner, seful departamentului design la Norton, omul din al carui creier s-a nascut aceasta motocicleta uluitoare. Optiunea era foarte clara, o platforma de 1.200, asa ca s-a muncit foarte mult sa se ambaleze platforma V4 mare de felul ei intr-un sasiu cat mai usor, cu o distributie de greutate ideala.
Si de aici incepe geniul ingineresc, caci in mod ideal, era nevoie in platforma V4 de un 90 grade V, insa determina o geometrie a sasiului chiar ciudata. Atunci, s-a mers pe varianta 72 grade a arborelui, ca un compromis intre geometria sasiului, distributia greutatii si performantele motorului. De exemplu, motorul Aprilia V4, care este de 1.000cc, are arborele in 65 grade.
Rezultatul final, un motor de 1.200cc, capabil sa dezvolte peste 200 cai putere (Skinner spune ca a fost obsedat ca puterea sa inceapa cu 2, iar in realitate, compatibil cu normele Euro4, dezvolta 205 pana la 210 cai putere, plus inca 10 intr-un kit de curse), cu supape de titan, 8 injectoare si un sistem electronic de injectie.. Se cupleaza la o cutie de viteze cu 6 trepte si ambreiaj umed, plus un quickshifter. Cuplul maxim este de 130 Nm la 10.000 rpm. Modurile motorului sunt Road, Sport si Pro-Race.
Mai departe, sasiul din aluminiu lustruit cu cadru dublu tubular Shotgun si cu o bascula cu o singura fata, se aseaza pe suspensii integral ajustabile Ohlins NIX30 pe fata si TTXGP pe spate, in timp ce jantele OZ (versiunea RR) sau BST (versiunea SS) din fibra de carbon sunt franate de discuri Brembo duble de 330 mm, cu etriere radiale Brembo monobloc. Adica, numai componente premium.
Bodywork-ul, cu panourile carenajului, nasul si coada sunt realizate din fibra de carbon. In timp ce versiunea SS a fost realizata intr-un finisaj deosebit din carbon, RR are o schema de culori si grafica TT replica, cu o vopsea impregnata cu argint, dand o imagine cromata superbike-ului. Intregul Norton V4 RR cantareste 179 de kg fara lichide, iar atunci cand se instaleaza kit-ul race system, care presupune o evacuare integrala din titan, mai sunt pierdute 8 kg si sunt castigati 10 cai putere.
Ca orice superbike al momentului, electronicele sunt din belsug. IMU (Inertial Measurement Unit) vine traditional deja de la Bosch, pastorind o serie de sisteme precum controlul tractiunii multi-level, anti-wheelie, diverse harti ale franei de motor, cruise control si launch control, quickshifter, autoblipper, acceleratie fly-by-wire, la care se adauga un sistem de management special din kit-ul de curse. Toate aceste sisteme sunt vizualizate si controlate prin intermediul unui ecran high-definition color pe bord, avand inclusiv posibilitatea redarii imaginilor de pe o camera spate.
Noul 2017 Norton V4 mai aduce o premiera, de aceasta data in termeni de productie/vanzare. Pana la acest moment, compania britanica producea 500, pana la 1.000 de unitati pe an, din modelele sale binecunoscute Dominator, Commando sau Cafe Racer. Odata cu lansarea acestui V4, regulile jocului se vor schimba, planificandu-se o productie marita la 4-5.000 de unitati pe an (fara sa se precizeze cam cate unitati V4 vor fi produse, probabil undeva la 500-1.000). Insa Norton deja se gandeste la o alta platforma noua de motorizare in urmatorul an, ceea ce ar insemna automat o noua marire a productiei. Probabil ca au inteles ca o productie mica, elitista, de 500 pana la 1.000 de unitati se traduce in prezent simplu: “nu existi pe piata”.
Apropo de elitism, noul Norton V4 nu va fi tocmai foarte accesibil, astfel ca versiunea de baza RR va costa 28.000 lire sterline (aprox. 32.630 euro), in timp ce versiunea in editie limitata SS va costa 44.000 lire sterline (in jur de 51.300 euro).
superbike norton, motocicleta norton, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”