ClickCease

Au mai ramas

0
0
ZILE
0
0
ORE
0
0
MINUTE
0
0
SECUNDE

pana la campania

Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016


Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016
  08.02.2016

FIM - Federation Internationale de Motocyclisme a luat unele masuri aproape in debutul noului sezon MotoGP, dupa o intalnire de la sfarsitul saptamanii trecute la Geneva. Astfel, Grand Prix Comission a modificat modul in care deciziile disciplinare vor fi luate de catre Race Direction, in cazul unor incidente petrecute pe pista de curse, precum si a stabilit introducerea unui sistem de monitorizare a presiunii din anvelope, pe baza de senzori.

Incepand cu sezonul 2016, va aparea un organism separat, configurat si abilitat sa se ocupe de toate incidentele petrecute pe pista si care necesita o actiune disciplinara. Incidentul de la Sepang, produs intre Valentino Rossi si Marc Marquez, sanctionat destul de dur de catre oficialitati, a dus la o serie de apeluri la diferite organisme, chiar si juridice, deciziile fiind luate relativ tarziu, raportat la inceperea cursei finale, astfel incat lucrurile au fost neclare pana in ultima clipa.

Astfel, in vederea grabirii procedurilor si luarii deciziilor mult mai repede, FIM a dispus ca din 2016 orice probleme disciplinare trebuie sa fie dezbatute, analizate si decise de un organism special abilitat. Acesta va fi format din trei persoane, dintre care una va fi Mike Webb, director de cursa in MotoGP, cel care a luat de altfel si prima decizie privind sanctionarea lui Rossi. Celelalte doua persoane vor fi stewarzi numiti de catre FIM, insa la acest moment nu se cunoaste nici identitatea acestora si nici nu s-a facut vreo clarificare in privinta numirii acestora ca definitivi, doar pentru un sezon sau altii la fiecare cursa. Un nou administrator cu functia de director de cursa a fost desemnat in persoana lui Graham Webber, ce va functiona cu prerogativele respective, cat timp Webb va fi solicitat in privinta unei investigatii si decizii disciplinare.

Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016 - Honda

In timpul testelor de saptamana trecuta, de la Sepang, diferite parti implicate, FIM, organizatorul Dorna si producatorii de motociclete au prezentat o serie de propuneri, variind de la unele extrem de drastice si intruzive, la unele moderate, care au si avut castig de cauza.

De-a lungul testului MotoGP de la Sepang, diferitele părÈ›i implicate - FIM, producătorii È™i Dorna - a prezentat o serie de propuneri, variind de la extrem de intruziv È™i a se limita la propunerile mai moderate, care au fost adoptate în cele din urmă.

Discutiile s-au axat foarte mult in jurul unei reglementari, 1.21.2, care se refera la comportamentul pilotilor in timpul cursei. Aceasta stipuleaza ca:

2. Pilotii trebuie sa ruleze intr-o maniera responsabila, ceea ce inseamna sa nu puna in pericol ceilalti competitori sau participanti, fie pe pista, fie in garaje. Orice incalcare a acestei reguli va fi penalizata cu una dintre urmatoarele sanctiuni: puncte de penalizare, penalizare a timpilor, declasarea pe locuri inferioare la grila de start, descalificare, suspendare.

Formularile sunt foarte vagi si au fost asa lasate deliberat si a se incerca exact definirea “pilotarii iresponsabile” creeaza o serie de interpretari care mai mult ar complica decat simplifica deciziile. De aici, multiple cai de atac, prin apeluri. Asa cum se spune ca tocmai cazurile grele transforma legea intr-una proasta, ar trebui ca sa fie identificata fiecare posibila incalcare in detaliu, cu tot cu sanctiunea aferenta, ceea ce pana la urma ar duce la “n-ai voie nici sa arunci o privire spre rival”. Pe de alta parte, in forma de acum, exista posibilitatea ca foarte usor, un pilot sa scape de orice sanctiune, ori altul sa fie paralizat de sanctiuni, depinde cum se interpreteaza reglementarea.

In plus, una din problemele spinoase ale sistemului de pana acum a fost ca unul dintre directorii organizatorului Dorna, Javier Alonso, a fost si membru al directiunii de cursa, iar cum scandalul Rossi-Marquez a fost condimentat si cu nationalisme, a fost foarte usor sa se acuze un partizanat pro-spaniol in procedura disciplinara decisa dupa celebra cursa de la Sepang. Si recent au fost voci ale unor fosti campioni mondiali MotoGP, care au acuzat ca aceasta competitie a devenit doar o afacere a mafiei spaniole reprezentata de organizatori si tentaculele acestora. De aceea, una dintre masurile subsecvente crearii noului organism a fost si indepartarea lui Alonso din ecuatia disciplinara.


Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016 - Marquez

O alta masura, secundara si legata de partea de disciplina a fost luata in privinta... corespondentei prin e-mail. Astfel, FIM se refera la comunicarea de sanctiuni catre echipe, mentionand ca trebuie sa fie facuta prin intermediul unui dispozitiv securizat de e-mail, cu confirmare automata ca mesajul a fost citit. Se sugereaza, probabil, ca au existat situatii in care echipele au invocat ca mail-urile cu continut disciplinar nu au fost primite.

Insa cea mai importanta regula adoptata de catre Grand Prix Commission a fost cea privitoare la introducerea unui control mult mai riguros in privinta presiunii din anvelope. Probabil ca sistemul cu senzori de monitorizare a presiunii in pneuri va deveni obligatoriu, dar deocamdata nu sunt puse la punct detalii cu privire la metodologia respectiva de aplicare si implementare a sistemului. Oricum, pana la introducerea normelor respective, vor exista supraveghetori tehnici care vor avea autoritatea de a monitoriza si verifica presiunea in pneuri oricand, in timpul curselor.


Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016 - Honda

Noua reglementare vine dupa accidentul (fara urmari deosebite) suferit de pilotul Loris Baz de la Avintia Ducati in timpul testelor oficiale de la Sepang, atunci cand pneul spate a cedat la viteza foarte mare (aproape 300 km/h) in conditiile in care in acesta era presiunea destul de scazuta. In prezent, senzorii de presiune sunt obligatorii doar in Moto2, dar au fost echipe din MotoGP care i-au folosit facultativ, de exemplu la Sepang, Repsol Honda fiind una dintre acestea.


Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016 - Dorna

In final, amintim de o alta regula introdusa in cadrul sedintei recente de la Geneva, Comisia Grand Prix stabilind ca pilotii care ocolesc deliberat obligatiile promotionale rezultate din contractele de reprezentare si promovare, atat la nivel de echipa, cat si la nivel de MotoGP si Dorna, nu vor mai fi doar amendati, ci vor fi sanctionati cu penalizare in puncte, in clasamentul general. Activitatile de promovare sunt profund nepopulare in randul pilotilor, adusi mai mult cu forta la astfel de evenimente, preferand de cele mai multe ori sa plateasca amenda corespunzatoare. Astfel, Comisia GP a pornit de la premisa ca cei mai multi dintre piloti sunt suficient de bogati incat sa prefere sa plateasca amenzile, uneori derizorii, decat sa apara la actiunile contractuale, deci niste masuri mai drastice, precum penalizarile in puncte, se impun.


Senzori de presiune in pneuri, o noua comisie disciplinara, dintre noile reguli ale FIM in sezonul MotoGP 2016 - Honda

Tag-uri

motocicleta, anvelope,

© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate