Studiul s-a concentrat in jurul statului Michigan, SUA, care in aprilie 2012 a abrogat legislatia privind purtarea obligatorie a castilor, la presiunea si cu ajutorul AMA - American Motorcyclist Association si a avut de atunci trei sezoane in care cerintele pentru purtarea castilor de protectie au fost minimalizate. Astfel, motociclistii din Michigan pot sa nu poarte casca daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: varsta minim 21 de ani, permis de minim doi ani si detinerea a minim 20.000 $ in acoperire suplimentare de asigurare medicala.
Consecintele abrogarii legislatiei au fost sumbre, concluziile studiului aratand fara echivoc o rata a mortalitatii mult crescuta in situatia accidentelor rutiere cu motociclisti implicati, de asemenea un procent semnificativ crescut in privinta leziunilor neurologice. In timp ce concluziile studiului sunt in fapt rezultate logice, statisticile ofera o imagine si mai sumbra.
Jurnalul American de Chirurgie a observat o crestere aproape imediata a numarului de decese si raniri grave dupa abrogarea legii cu privire la purtarea obligatorie a unei casti de protectie de catre motociclisti si s-a axat pe centrul traumatologic de la Spectrum Health Hospital, din orasul Grand Rapids, Michigan, unde de altfel dr. Carlos Rodriguez, autorul principal al studiului, isi desfasoara activitatea.
In rastimp de putine saptamani dupa abrogarea legii, numarul motociclistilor ajunsi in spitalul Spectrum Health Hospital a crescut notabil. Studiul arata ca a existat o crestere de patru ori a numarului de motociclisti internati, care nu purtau casti de protectie (e vorba de un procent de la 7%, inainte de abrogarea legii, la 28% dupa ce aceasta a fost abrogata). De asemenea, studiul raporteaza o crestere de peste trei ori a numarului de motociclisti care au decedat la spital, in urma ranilor suferite, dupa ce legea a iesit din vigoare (3% decese inainte, fata de 10% dupa abrogare).
Insa cea mai uluitoare statistica a fost cea privitoare faptul ca, fata de un procent de 14% dintre motociclistii decedati pana la ajungerea la spital, acesta s-a multiplicat de aproape cinci ori, din aprilie 2012 decedand 68% motociclisti, care nu purtau casti, nesupravietuind pana la interventiile de pe masa de operatie.
Daca pana aici a fost vorba de consecinte de ordin logic si cumva usor cuantificabile, studiul a aratat insa un aspect cumva ciudat, in care nu se pot face niste corelatii de ordin stiintific, cel putin directe. Astfel, potrivit datelor studiului, dupa abrogarea legii privind purtarea obligatorie a castii de protectie, a fost consemnata o crestere a nivelului alcoolemiei in randul motociclistilor, peste limita admisa. Desigur, se pot face o serie de supozitii si legaturi intre judecata afectata, utilizarea castii si rata accidentelor, insa din punct de vedere stiintific nu se poate trage o concluzie pertinenta.
Din punct de vedere financiar, dr. Rodriguez a aratat ca in medie, costul unei interventii in spital pentru un motociclist fara casca a fost cu 32% mai mare fata de cel pentru un motociclist cu casca (27.760 $ vs. 20.970 $), un cost pe care spitalul si contribuabilii trebuie de cele mai multe ori sa-l suporte, in ciuda cerintei legislatiei de asigurare suplimentara de sanatate.
Acest studiu arata in final si faptul ca potrivit datelor, motociclistii care nu au purtat casti de protectie si au fost victime in accidentele rutiere au petrecut mai mult timp la terapie intensiva si au necesitat mai multa asistenta in respiratie.
Nu numai in SUA exista aceasta eterna dezbatere pro- si contra impunerii obligatorii a portului de casca de protectie in privinta motociclistilor si periodic sunt publicate studii si statistici cu privire la victimele accidentelor din traficul rutier in sprijinul sau in demontarea argumentarii uneia dintre parti. Acest studiu din Jurnalul American de Chirurgie, de exemplu, nu se poate spune ca e o evaluare perfecta, in conditiile in care se bazeaza pe datele de la un singur spital.
Insa pe de alta parte, studiul este destul de graitor, in conditiile in care se bazeaza pe situatii concrete dinainte si dupa eliminarea obligativitatii legii, fiind chiar in forma sa cvasi-subiectiva, de mare ajutor in aprecierea unei stari generale. Surprinzand concret cele mai bune momente “inainte si dupa”, are o mare relevanta practica in aprecierea dincolo de “e logic ca e mai bine” prin furnizarea datelor lipsite de echivoc.
casca moto, casca protectie moto, motociclete, casti,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”