De partea cealalta, se afla canadianul Charles Bombardier, nimeni altul decat nepotul fondatorului celebrei companii de ATV-uri Bombardier, la randul sau un designer apreciat, care de asemenea, a lucrat si pentru compania familiei, dar lucreaza si ca freelancer.
Cel mai recent concept al lor, realizat in colaborare, il reprezinta Paspartu, un ATV amfibiu cu sase roti, eco-friendly, care-si poate auto-adapta latimea anvelopelor si presiunea, in ideea de a limita impactul asupra florei si faunei. Dupa afirmatiile lui Bombardier, atat vehiculul, cat si denumirea de Paspartu reprezinta un tribut adus unchiului sau, care in colaborare cu tatal sau construiau in anii ’60 un vehicul amfibiu denumit “Passe-Partout”.
Cei doi au lucrat si asupra vehiculului extrem de usor Canopi, capabil sa traverseze cele mai dese paduri pe deasupra, iar una dintre cele mai grele incercari a fost aceea de a minimaliza impactul asupra frunzelor, crengilor si coroanei. Unul dintre colaboratorii lui Charles Bombardier, Olivier Peraldi a adus in discutie, pe acelasi principiu, posibilitatea realizarii unui vehicul amfibiu, care sa poata rula pe suprafata apei, sa nu se afunde. Si de aici, s-a nascut conceptul Paspartu.
Acest vehicul ar trebui sa fie alimentat de un motor pe baza de celule cu hidrogen, silentios si capabil sa dezvolte nu mai putin de 100 cp. Ideal pentru inventatori ar fi fost un pachet de sase motoare electrice usoare, fiecare capabil sa actioneze cate o roata si sa modifice cuplul si viteza in functie de conditiile de teren intalnite, intre ele fiind o continua comunicare, probabil pe baza unei unitati centrale de culegere a datelor, control si decizie.
Cea mai interesanta parte, insa, ar fi alta: rotile si anvelopele ar trebui sa-si mareasca sau micsoreze latimea, dupa caz. Acest lucru i-ar permite pilotului sa reduca suprafata de presiune asupra solului, implicand corelativ o modificare de consum de energie, de nivele de zgomot si multe alte aspecte secundare. Paspartu a fost proiectat sa traverseze si diferite suprafete de noroi cu densitati diverse si de teren accidentat, acoperite cu plante si care chiar adapostesc vietati variate, reducand prejudiciile aduse prin strivire si lovire la minim.
De asemenea, conform proiectului, presiunea aerului va putea fi modificata independent in fiecare roata, in functie de suprafata pe care o traverseaza, viteza cu care ruleaza si directia in care merge (in linie dreapta, viraje, serpuit samd. Cu alte cuvinte, se incearca optimizarea ideala a caracteristicilor rotii si anvelopei (latime, diametru, presiune etc.) raportat la situatia concreta din teren.
Deoarece argentinianul si canadianul se recomanda a fi ecologisti convinsi, nici aspectele legate de zgomotul emis de vehicul nu au fost lasate la intamplare. Zgomotul rularii difera, de asemenea, in functie de natura suprafetei parcurse, asa ca a fost foarte important pentru cei doi sa gandeasca un sistem tip amortizor de sunet, actionat de un comutator de pe bord, care ar modifica si caracteristicile vehiculului in miscare, facandu-l mai silentios.
Probabil ca multi au intuit si destinatia acestui vehicul, capabil sa ruleze pe o sumedenie de suprafete diferite si sa pluteasca pe apa, carand in acelasi timp doi pasageri si echipamentele acestora. Astfel, cei doi designeri arata ca ar putea fi un vehicul ideal pentru expeditii stintiifice, explorarea unor locuri destul de anevoios de patruns, dar si pentru vanatori, aventurieri si proprietari de pamanturi.
Prototipul Paspartu nu a fost realizat inca, deoarce cei doi designeri sunt in faza de dezvoltare si de corectare a proiectului, insa probabil ca nu va mai dura mult pana cand va iesi in lume. Ideea de baza e foarte interesanta, modificarea rotilor si anvelopelor in functie de teren se arata a fi inovatoare in off-road, ramane de vazut daca tehnologia va prinde si in randul producatorilor consacrati din industria powersports in viitor. De asemenea trebuie urmariti si cei doi designeri in activitatea lor, caci o serie de concepte inovatoare si interesante izvorasc din talentul acestora, indiferent de domeniu si de aplicare.
atv, atv bombardier,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”