BMW Motorrad Laser Light
Farurile pe baza de lumina laser sunt deja disponibile pe autmobilele BMW, cele din din Seria 7, precum si automobilul electric i8 dispunand de aceasta tehnologie de ceva vreme. Progresia logica a fost includerea sistemului cu fascicul laser si in cazul motocicletelor si ce alt model mai indicat decat conceptul BMW K1600GTL ar fi putut sa ilustreze adaptarea la vehiculele cu doua roti? In consecinta, farurile laser vor putea fi admirate
De fapt, de ce un far pe baza de laser? Potrivit celor de la BMW, beneficiile utilizarii unui far cu fascicul laser ar fi o reducere a consumului la jumatate din sistemul cu LED-uri, ca eficienta, o lumina alba-pura, stralucitoare, clara, care permite evidentierea pana in detaliu a drumului din fata, o vizualizare pe o distanta dubla fata de farurile conventionale, adica undeva la 600 m un sistem compact, robust, usor de intretinut. In plus, germanii sustin ca in trafic, celor din sens opus nu le vor mai “sangera” ochii, cu toate ca e vorba de un sistem de iluminare puternic. Cu alte cuvinte, BMW garanteaza o conducere pe timp de noapte/ceata mult mai in siguranta si neobositoare, atat pentru pilot, cat si pentru ceilalti din trafic.
Sistemul presupune, intr-o versiune scurta si nu neaparat aprofundata tehnic, o lumina laser albastra originala, care traverseaza un set de oglinzi, care concentreaza in final fasciculul pe un obiectiv ce contine fosfor galben. Energia din fascicul excita fosforul galben, determinand emiterea mai departe a unei lumini albe, pure, stralucitoare, directionata apoi in partea din fata a farurilor. In principiu asta inseamna mai repede un far pe baza de tehnologie laser, decat un far laser, dar pana la urma e vorba de semantica si putina lume isi mai bate capul cu asa ceva.
Punctul slab al tehnologiei farurilor cu laser il reprezinta insa costurile, fiind inca prea scumpa pentru integrarea in modelele de motociclete de productie. Insa este clar o chestiune de timp, caci pe masura ce tehnologia se va perfectiona, costurile se vor reduce si atunci se va pune problema dotarii modelelor de serie.
Ca tehnologie aplicata in lumea motocicletelor, se poate spune ca BMW Motorrad Laser Light reprezinta cu adevarat o premiera si o inovatie, insa lucrurile stau cu totul altfel in industria auto si exista deja versiuni ale farurilor alimentate cu laser dezvoltate de Audi, iar cum Audi inseamna si Ducati, mai mult ca sigur ca intrecerea a pornit. Ceea ce nu e deloc rau, caci competitia reala aduce si costuri din ce in ce mai scazute, in timp mai scurt. BMW Motorrad HUD (head-up display) Helmet
In traficul rutier e nevoie de o distragere a atentiei de o fractiune de secunda pentru a pune soferul sau pilotul intr-o situatie periculoasa. In 2003, BMW a devenit primul producator de automobile care a introdus (echipament optional la acea vreme) sistemul HUD – head-up display. Acesta permitea furnizarea de informatii necesare si/sau dorite direct in campul de vedere al soferului, permitandu-i mentinerea constanta a observarii traficului, fara nici o distragere a atentiei. Pornind de la un astfel de sistem, s-au cautat in permanenta solutii de monitorizare a traficului in cazul motociclistilor, mult mai expusi la incidente rutiere.
In acest moment, BMW Motorrad prezinta aceasta tehnologie in cazul motocicletelor, dezvoltand o casca moto echipata cu o functie inovatoare head-up display. Proiectia datelor direct in campul de vedere al pilotului presupune ca acesta nu mai trebuie sa isi abata privirea la tabloul de bord, concentrandu-se pe deplin si fara distragerea atentiei in traficul rutier.
Toate afisajele sunt liber programabile in aceasta casca HUD proiectata de BMW Motorrad, insa idealul pentru pilot este sa-si pastreze numai informatiile utile si relevante, atat in privinta motocicletei conduse, cat si in privinta starii traficului si a traseului de urmat.
Astfel, optiunile de afisare cuprind informatii despre starea tehnica a motocicletei, cum ar fi presiunea pneurilor, nivelul uleiului si al combustibilului, viteza de deplasare si treapta de viteza selectata, limita de viteza si recunoasterea prestabilita a semnelor rutiere, plus avertismente de pericole iminente. De asemenea, casca revolutionara permite integrarea sistemului care deja functioneaza in lumea auto, de comunicare V2V (vehicle-to-vehicle) de afisare a informatiilor din trafic in timp real, inclusiv de avertizare de pericole iminente sau de artere rutiere blocate.
Mai mult decat atat, afisajul HUD permite vizualizarea de continut conceput in vederea sporirii confortului, cum ar fi, de exemplu, traseul planificat, punctele nevralgice ale acestuia, limitari de viteza si variante alternative, impreuna cu sfaturi de navigare prestabilite inainte de inceperea calatoriei.
Casca HUD ofera posibilitati interesante de a pilota mult mai in siguranta, dar si cu un impact emotional in experienta conducerii pe doua roti. De exemplu, o camera situata in interiorul castii orientata inainte, poate inregistra imagini video din timpul pilotarii, in genul camerelor de imagini atasate la casti, pana acum. De asemenea, o a doua camera cu care casca a fost prevazuta, orientata spre spate, permite de asemenea inregistrari de imagini, dublata de o functie de siguranta, tinand loc de oglinda retrovizoare digitala. In privinta acesteia, odata selectata optiunea de afisare, de asemenea face inutila abaterea privirii pilotului de la drumul inainte in oglinzile retrovizoare.
Conectarea castii (prevazuta si cu un mini-computer integrat, dar si cu mini-boxe) se face la un multicontroller BMW Motorrad situat pe manerul stanga al ghidonului, permitand astfel in mod facil selectarea functiilor dorite, pornirea si oprirea camerelor, ori comunicarea cu alti piloti dotati cu o astfel de casca.
Vestea cea mai mare, insa, o reprezinta integrarea sistemului HUD in aproape orice casca existenta, nu obligatoriu una de la BMW, fara a fi afectate confortul si siguranta pilotului. Sistemul functioneaza pe baza a doua baterii speciale inlocuibile, a caror durata de viata este de aproximativ cinci ore.
In ultimii ani, mai multe companii (dintre care unele chiar mici) au anuntat ca au pus la punct diverse variante de casti inteligente, fie ca e vorba de sistemul HUD sau altele, ba chiar exista in acest moment pe piata cateva modele (amintim Skully in acest sens), insa deocamdata BMW apare ca primul producator important din industrie care a dezvoltat conceptul. Iar in comunicatul ce precede prezentarea de la CES 2016, germanii afirma ca intentioneaza sa dezvolte si mai mult aceasta tehnologie inovatoare si in cel mai scurt timp sa o comercializeze in productie de serie, avand ca obiectiv cresterea sigurantei si confortului in lumea moto.
cacsa moto, casca protectie moto, motociclete,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”