De data aceasta am intalnit Supertike Terracraft, un nou venit in lumea vehiculelor cu trei roti si sistemul unic tilt/steering, adica acel sistem care permite inclinarea in viraje doar a vehiculului, oferind un grad inalt de stabilitate si confort.
De ce ar mai fi nevoie de Terracraft pe piata? Raspunsul il ofera insusi inventatorul conceptului James “Wes” Abbot, care spune ca sistemul de inclinare / directie, testat si dovedit indelung, de cativa ani, se bazeaza pe un sistem computerizat, CoPilot pe numele sau, care stabileste unghiul perfect de intrare sau iesire in viraj, mentinand cabina in aceeasi pozitie, indiferent de numarul si dificultatea acestor viraje.
Abbot vine si el la randul sau sa sprijine teoria potrivit careia cele doua roti sunt utilizabile mult mai repede in fata, decat in spate, din perspectiva stabilitatii in virajele grele, insa ce e interesant e altceva, anume ca directia si inclinarea sunt gestionate de doua sisteme complet separate, astfel ca nimic nu e lasat la voia intamplarii.
In privinta directiei, lucrurile sunt (aparent) simple, Terracraft utilizand o pereche ultra-inguste de ghidoane tip clip-on, cu frane si parghii de ambreiaj, intocmai ca la motociclete. In schimb, sistemul de inclinare e mult mai complex si interesant. Sistemul CoPilot primeste o multime de informatii de la senzorii instalati peste tot, primeste informatii de la accelerometru, giroscoape, roti etc. si le analizeaza ultra-rapid, determinand unghiul corect de abordare a unui viraj, realizand peste 1.000 de operatiuni pe secunda. Fara nici un fel de interventie a pilotului sau pasagerului, Terracraft se va inclina in viraj, iar senzatia e unica: in loc ca greutatea pilotului sa fie impinsa spre exterior (ca atunci cand esti in masina), greutatea se impinge in jos, lucru deosebit, in special pentru cei care sufera de rau de miscare.
Pe masura ce incepe virajul iar vehiculul incepe sa-si transfere greutatea spre lateral, CoPilot inclina vehiculul in unghiul perfect. Si la fel, daca e vorba de un teren acccidentat sau ondulator, software-ul pastreaza cabina in pozitie perfect verticala, spre deosebire de alte trike-uri sau masini obisnuite, care se inclina in toate directiile.
Unghiul maxim de inclinare e un modest 30 de grade, insa Wes se gandeste ca ar fi necesar sa se extinda, pana la aproximativ 45 de grade. In oras sau pe sosele, e putin probabil ca inclinatia sa depaseasca cu mult 20 de grade, insa trike-ul a fost gandit ca un vehicul pentru toate terenurile, iar atunci extinderea se cam impune. Centrul de greutate fiind destul de coborat, trike-ul se bazeaza pe o stabilitate de invidiat, insa se pune problema de inclinat in viteze foarte mari si atunci inclinarea poate trece de 30 de grade.
Numai ca, surpriza! Pentru cei care doresc sa preia controlul manual al inclinarii, producatorul a oferit aceasta posibilitate, activarea si dezactivarea fiind facuta rapid printr-un sistem de butoane pe ghidon. De asemenea, Terracraft are si un sistem care citeste modul in care greutatea in sa se schimba, astfel ca incearca predictiv sa inteleaga ce are de gand pilotul. Adica faimosul butt-senzor sau senzorul pentru fund. Acesta poate trece temporar chiar si peste controlul CoPilot, oferind un control si mai ferm, insa daca acesta e dezactivat, practic face toata treaba.
Mecanismul de directie si software-ul CoPilot au fost testate rutier si au primit unda verde, astfel ca Terracraft va trece la nivelul urmator: strangerea comenzilor. In ce priveste productia, Wes Abbot a declarat ca Terracraft e pregatita sa construiasca aproximativ o duzina de vehicule intr-un an, depinzand evident si de starea precomenzilor, dar mai ales de pret. Caci preturile vor incepe de la minim 60.000 dolari, depinzand si ce motor doreste clientul sa-i utileze trike-ul. In acest moment, trike-ul prototip utilizeaza un motor Honda GoldWing de 1.500cc.
Cei care au testat Supertike Terracraft spun ca in comparatie cu un roadster Can-Am Spyder, ofera pilotului si pasagerului un grad mai mare de siguranta, iar fata de Polaris Slingshot e mai ingust, cu sistemul de sei tandem si are un comportament mult mai stabil in viraje. Insa marele avantaj al acestora ramane, indiferent de versiunea cat mai luxoasa, pretul. Segmentul trike-urilor e in plina dezvoltare si preturile nu mai sunt intr-atat de prohibitive, chiar daca se promite o infinita siguranta si stabilitate, conferite de sisteme inteligente, pretul e inca un factor decisiv in cele mai multe situatii.
spyder can am, slingshot polaris, roadster, trike, moto,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”