In 2014, Yamaha a lansat un model Viking care avea sa fie mult mai complet, insa exista inclusiv in lineup-urile 2015 si 2016 numai variante de la 3 la 6 locuri (prin configurarea speciala a banchetei spate in cargo bed si invers), segmentul side-by-side de 2 locuri fiind lasat descoperit. Nu pentru multa vreme, ce e drept, caci in lineup-ul 2015 isi face loc unul dintre cele mai bune side-by-side-uri hibride (agrement + utilitar), nu numai din istoria Yamaha, ci la modul general: Wolverine. Si acest Wolverine nu numai ca a facut uitat Rhino in foarte putine luni de la lansare, dar a devenit unul dintre simbolurile UTV-urilor recreationale, foarte popular si apreciat in comunitatile uriase din America de Nord, indiferent daca vorbim despre vanatori, fermieri sau sportivi.
Numai ca ce sa vezi? Recent au fost “interceptate” anumite documente din dosarul de brevetarea a unui model Yamaha Wolverine, care arata ca producatorul pregateste Wolverine in versiune cu patru locuri. Dosarul respectiv cu indicatorul Wolverine X4 a fost descoperit in Office for Harmonization in the Internal Market, care ar fi versiunea United States Patent and Trademark Office sau mai simplu, echivalentul OSIM al Uniunii Europene. Asta inseamna, mai mult ca sigur, ca in SUA a fost depusa documentatia mai demult, deci lucrurile sunt destul de avansate. Dar alaturi de X4, Yamaha a mai aplicat pentru o marca comerciala, adica X2. De unde se trage concluzia ca X2 ar fi codificarea pentru Europa, special creata pentru a face diferenta intre modelul de doua locuri si cel de patru locuri.
Singura intrebare care se pune ar fi: chiar au fost cereri numeroase si temeinice pentru ca Yamaha sa se lase convinsa sa treaca la productia unui model side-by-side proiectat de la prima schita sa fie un extrem de competitiv model de doua locuri? Atunci ce importanta mai prezinta Viking? Urmeaza sa iasa in curand din piata? In tot cazul, asteptam mai multe detalii si informatii, eventual un comunicat oficial despre noul Yamaha Wolverine X4, mai mult ca sigur membru in lineup-ul 2017, cand va fi sa apara.
Ne mutam acum la Honda, unde se zvoneste ca ceva mare si extrem de performant e in pregatiri, ceva care sa dea fiori segmentului sportiv, in care joaca pana acum se desfasoara in principiu, in patru: Yamaha YZX, Polaris RZR, Can Am Maverick. La fel ca Yamaha, Honda a aruncat intai pe piata o flota de side-by-side-uri hibride utilitar/recreationale de exceptie, adica modelele Pioneer de 500, 700 si 1000. Apoi, a aruncat pe piata un zvon cu privire la un model esentialmente sportiv, la care o sa existe ceva tehnologie inovatoare si mai ales, revolutionara. Si atat, deoarece cand vine vorba de declaratii oficiale si furnizari de detalii, Honda intra intr-o mutenie exasperanta.
Anul trecut, Honda a expus la Sema Show un Pioneer 1000 nou-nout, acoperit cu logo-uri “Honda Racing”, Fox Shox si jante speciale KMC. A fost o incercare pe care, in aceeasi penurie de informatii oficiale, jurnalistii au decriptat-o nu ca un model convertit, ci ca Honda incearca sa ne transmita ceva gen un UTV foarte performant, care ar urma sa intre in lumea dura in care domina cei patru mentionati mai sus. Pe ce s-au bazat in decriptare, insa? Pe analogii. Din lumea motociclismului, in care Africa Twin a intrat direct in lumea “baietilor mari” cu scopul de a da batai de cap KTM si BMW, dupa ce au inzestrat un Super Tenere la deruta. Apoi ai venit cu un exemplu din lumea camioanelor off-road, cu un motor minune dublu turbo V-6 in Baja 1000. Deci se pare ca Honda mizeaza din greu pe segmentul adventure.
Tehnic? Da, e posibil. Analogiile cu lumile auto-moto se pare ca nu au fost facute intamplator. Acolo unde s-a lucrat motorul teribil si durabil dublu turbo V-6, a fost concurat si testat de Sol.Cal. fab care prepara si UTV-uri de curse, din cele de top. Iar exemplele anterioare ale altora au aratat ca de la asa ceva s-au creat modele de fabrica de succes. Apoi, motorul de 1.000cc al lui Africa Twin si transmisiile se bazeaza pe modele de ATV-uri mai vechi, care fara un asemenea cilindree si modul selectabil de transmisie manual si auto, au avut succes si eficienta. Mai mult, acest motor cumva modificat, se gaseste pe noile Pioneer si se simt destul de agresive. Si de fapt, e vorba de modificari ale motorului de pe TRX450, pana la urma. Cu un aranjament inteligent se pun cap la cap doua dintre aceste motoare si e gata motorul de pe Africa Twin sau Pioneer.
De aici, mai e relativ putina munca sa i se dea o turnura mai sportiva motorului noului model (eventual tot Pioneer), dar e de lucru sa se gaseasca formula ideala a suspensiilor cu cursa lunga, un cadru alungit cu un ampatament mai lung, insa in general premisele sunt create deja, fata de varianta unui model nou de la zero. Iar Honda, cand vine vorba de particula “sport” in privinta modelelor sale, nu are nici un impediment in a realiza performanta.
Asadar, urmeaza se pare doua modele excelente de side-by-side-uri performante si competitive, din partea a doi mari constructori cu experienta, Yamaha si Honda, in incercarea de a mai tempera avantul producatorilor nord-americani, lideri in domeniu. Nu poate decat sa bucure aceasta intrecere!
side by side, sxs, yamaha,
© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate
Regulament campanie
Regulamentul campaniei promotionale „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”
Solicitare de participare la campanie
Model propus pentru Solicitarea de participare la campania „INNOIESTE-TI PARCUL DE INCHIRIERI … SI NU NUMAI”